Att bo i hyreslägenhet innebär att bo nära inpå många andra människor. Människor som kanske inte alltid är som man själv är. Det finns alltid en risk att det då uppstår situationer som skapar irritation och konflikt. Men genom att vara en god och hänsynstagande granne kan du bidra till att vi minimerar våra störningsärenden.
Klagomål på störningar kan till exempel vara hög musik, sena fester med högt ljud, oreda och stökigt i trappuppgången, att det är skräpigt på gården eller i trapphuset, eller att man kanske har olika tålamod med barns lek och med husdjur.
Grundläggande är att man ska kunna leva ett normalt familjeliv i sin lägenhet, där det inte kan krävas att man alltid ska vara helt ljudlös. Men man ska inte behöva stå ut med onormala störningar, och i synnerhet inte vid upprepade tillfällen. Olika människor har olika toleransnivåer, men bara genom att lugnt och sansat prata med sin granne kan man ofta öka förståelsen för varandra.
Om du upplever att du blir störd ska du kontakta oss. Inträffar det efter kontorstid kontaktar du vår störningsjour. Efter ditt telefonsamtal åker vaktbolagets personal omgående till det aktuella bostadsområdet för att bilda sig en uppfattning om störningarna. Vi kommer sedan att vidta nödvändiga åtgärder mot de störande hyresgästerna. Detta kan ske via samtal, varningsbrev och, om inget annat hjälper, avhysning från lägenheten.