Barnen på Kastanjevägen jublar när Vänersborgsbostäder satsar på ny lekpark

Kvarteret Vipan på Kastanjevägen 3-55 ska få en ny lekplats. Nya lekredskap, bänkar och grillplats ska ge de boende en samlingsplats mitt på gården. Satsningens betydelse för de boende kan knappast övervärderas, enligt de boende.

Klicka på bilden för att se förstoring.

- Vi jublar idag! Detta är en dröm för oss i området. Genom Hjälpande händer har flera boende varit involverade i planeringen och utformningen av lekparken. Ja, jag har inte ord för vad detta betyder för området, säger Anna Josefsson, fritidsledare på Hjälpande händer.

- Vi vill genom bygget skapa en naturlig samlingspunkt för både barn och vuxna. Lägenheterna består mestadels av tvåor och treor och många familjer är trångbodda. Visionen är att detta ska bli som ett extra vardagsrum för lek och möten, säger Jerker Emanuelsson, projektledare på Vänersborgsbostäder.

Lekparken kommer att vara placerad mitt på gården, vilket skapar en känsla av trygghet och säkerhet då många vuxna har uppsikt över platsen. Trygghetskänslan ökar ytterligare genom att ny utomhusbelysning ska installeras. I anslutning till lekplatsen kommer en pergola med bänkar och grillplats att byggas. Bygget finansieras av Vänersborgsbostäder och Bolagsverkets ”Stöd till vissa utemiljöer”.

Jerker Emauelsson, projektledare, Vänersborgsbostäder
Tel 0521-260 260 E-post: jerker.emanuelsson@vanersborgsbostader.se

Anna Josefsson, fritidsledare, Hjälpande händer
Tel 070-302 10 39 E-post: anna.josefsson@vanersborg.se

Hjälpande händer är en öppen fritidsverksamhet som Vänersborgsbostäder och Vänersborgs kommun driver i samverkan. Verksamheten är igång måndag till fredag och riktar sig i huvudsak till barn från 5-12 år. Verksamheten bygger på barnens eget skapande och behov av lek och rörelse. Hjälpande händer hittar du mitt i Torpaområdet på Kastanjevägen 37.