Edsgatan bjuder på smaker från världen

Resan startade i ett kök i Syrien, fortsatte genom Turkiet, till de svenska köttbullarna och en egen restaurang på Edsgatan 1. På restaurang Palmyra bjuder Ali Alahmad Ahmad på mat för alla smaker.

– Restaurangen är döpt efter staden Palmyra i Syrien där jag är född och uppvuxen, berättar Ali Alahmad Ahmad och pekar samtidigt på väggen där tavlan föreställande den antika staden hänger.
Innanför dörren på Palmyra möts gästerna alltid av ett leende. Ali köpte verksamheten tidigare i år och har nu öppnat med nytt namn. Tillsammans med sina två kollegor, som du ofta hittar vid ­pizzaugnen, serverar han både lunch och middag.
– Vi trivs väldigt bra i lokalen, det centrala läget är perfekt för en lunch­restaurang. Många av våra gäster är återkommande och det bästa med jobbet­ är såklart den sociala delen.

Mat på många språk
Det är nästan precis fyra år sedan som Ali kom till Sverige. Vägen från det krigshärjade Syrien gick via Turkiet där han under en period jobbade som kock.
– Jag har alltid jobbat som kock, först i Syrien och sedan i Turkiet. Och nu här på Edsgatan i Vänersborg, konstaterar Ali.
Erfarenheterna från resan till tryggheten i Sverige visar sig både i Alis breda språkkunskaper och matlagning.
– Jag pratar arabiska, svenska, turkiska och även grekiska, som jag lärde mig av restaurangchefen i Turkiet.
Precis som med de många språken, så har Ali även lärt sig att gilla all mat, från kolgrillat och pizza till svenska köttbullar.
Ali är hyresgäst i dubbel bemärkelse. Sedan ett par månader tillbaka bor han tillsammans med sin fru och deras fem barn i en av Vänersborgsbostäders lägenheter på Gasverksgatan, ett stenkast från restaurangen.
– Det är smidigt att ha så nära till jobbet och min familj kommer ofta hit när de äldsta barnen slutat skolan, berättar Ali.
Vill du som läsare prova någon rätt på Restaurang Palmyra? Du hittar en rabattkupong på baksidan av Dörrposten.    ­

Här hittar du Dörrposten i PDF-format