Goda grannar via fyrbenta vänner

På Lärovägen i Vargön bor två riktiga goda vänner vägg i vägg. En är 25 år gammal, en är 51 år. En har en arg katt som heter Sune, en har tre katter som är mer vänligt inställda till oss människor.

Erica och Ingela, Goda grannar 2017

Erika Sundström, som är yngst, flyttade in för ett år sedan. Förutom sin sambo kände hon inte någon i trakten. Ingela Säfström, som bott i Vargön och Vänersborg i omgångar tog snabbt kontakt med Erika. Främst handlade det om katterna, men väldigt snabbt utvecklade det sig till en riktigt fin och nära vänskap. Det är inte ovanligt att de båda tillbringar en kväll i soffan hos Ingela med kaffe, slötittande på teve och prat om viktiga saker.
- Det handlar om ett förtroende som man inte har för vem som helst. Om hanterverkare ska in i lägenheten, så kan jag be Ingela att ta emot dem. Om jag är bortrest så erbjuder hon sig, utan att jag frågat, att ta hand om katten, berättar Erika.

Katten Sune

Hennes motivering för att nominera Ingela till Goda grannar 2017 är helt enkelt "Ingela ställer alltid upp. Hon är den bästa granne jag kan tänka mig. "

På vår Facebooksida hittar du en film om Erika och Ingela.

Här hittar du Dörrposten i PDF-format