Värd för trygghetsboenden Katarina Lidell

Med vi-känsla, nybakat och gemensamma promenader vill Katarina Lidell få hyresgästerna i Vänersborgsbostäders trygghetsboende att känna sig hemma.

– Jag vill att gemensamhetslokalen ska bli som en förlängning av det egna vardagsrummet. Det ska dofta hemtrevligt av sockerkaka och finnas aktiviteter för alla, säger Katarina Lidell, värd för Kastanjen och Runnarebo trygghetsboenden.  

Det återstår fortfarande arbete med att renovera och förbereda och nu längtar Katarina efter att få komma igång med aktiviteterna. – Händelser kommer att uppmärksammas, högtider firas och hyresgästerna ska kunna träffas och umgås, gärna på ett naturligt sätt över en bit mat eller en fika, berättar Katarina.

Brinner för gemensamma aktiviteter

Tidigare har hon arbetat inom kommunen i 25 år och senast inom dagverksamhet för äldre. Det är just de gemensamma aktiviteterna som hon brinner för.
– Jag tycker om att baka och ser gärna att vi ordnar både frukostträffar och Afternoon tea men också går ut på promenader tillsammans. Vi får helt enkelt se vad hyresgästerna uppskattar och vill hitta på. 

Vi startar med öppet hus

Katarina kommer börja med att hålla öppet hus så att alla boende får träffas och lära känna varandra. För många hyresgäster utgör det en trygghet att någon kommer förbi och säger hej eller att någon saknar dem om de inte kommer till gemensamhetslokalen.
– Ett par damer som bor här ses redan nu och äter alla måltider tillsammans. Det speglar min vision om att hyresgästerna ska trivas  ihop. Målet är att de varje morgon ska längta till grannarna i gemensamhetslokalen.

Här hittar du Dörrposten i PDF-format