Konsten måste vara fri

Inför Artscape 2023 i Vänersborg fick DP ett härligt samtal med Daniel Wakeham, en av grundarna av Artscape. Och vi blev helt tagna av att höra hur två gamla klasskamrater från högstadiet slog sig ihop och gjorde gatukonsten rumsren i Sverige.

Artscape är en ideell förening som grundades 2014 då de tidigare klasskamraterna Daniel Wakeham och
Tor Hedendahl återupptog kontakten med varandra via sociala medier. Daniel bodde i London på den tiden och var projekt ledare för flera stora väggmålningar med kommersiellt syfte: ”Det kunde vara fantastiska saker, men avsändaren var till exempel ett företag som ville sälja skor. Jag kände att det offentliga rummet behöver en motvikt till all reklam. Och fin konst ska inte gömmas undan.”

Jag kände att det offentliga rummet behöver en motvikt till all reklam. Och fin konst ska inte gömmas undan.

Daniel Wakeham, en av grundarna av Artscape

Nolltolerans i Sverige

Daniels gamla klasskamrat Tor Hedendahl hade startat ett galleri i Malmö och var sugen på att göra en utställning med Malmös graffitikonstnärer. ”Jag kände att ska det här göras i min stad så ska det vara jag som gör det. Jag delade med mig av mina erfarenheter och mitt kontaktnät till Tor, men det här var 2013 och Sverige var inte redo för konstverk i det offentliga rummet. På många platser i Europa var det inte bara accepterat utan även uppskattat, men i Sverige var det nolltolerans”, förklarar Daniel.

Sveriges första gatukonstfestival

Daniel och Tor gav sig inte. Tack vare uthållighet tillsammans med Daniels erfarenhet och praktiska kunskap, lyckades de genomföra Sveriges allra första gatukonstfestival i Malmö, 2014. Det visade sig att Malmö nu var redo, Göteborg höll på att öppna upp medan Stockholm fortfarande var stängt för denna typ av konstverk. När vi fick chansen att hålla en festival i Malmö tänkte vi att det här är den enda chans vi får, så vi gick all-in: Internationella storheter sida vid sida med Malmös graffitikonstnärer, femton permanenta väggmålningar, workshops, föreläsningar och konstnärssamtal”, berättar Daniel stolt.

Vägg som pryds av en väggmålning föreställande vitsippor.
På Residensgatan 7 har den spanska konstnären Doa Oa skapat ett blomstrande verk som pryder Fridafastigheters gavel.

Konstnären i första hand

Idag ser det annorlunda ut för Artscape. Städer står i kö för att få försköna sina fasader och Artscape får
ibland tacka nej för att det helt enkelt inte finns tid. En av anledningarna till att så många konstnärer
vill jobba med Artscape, enligt Daniel, är att de varit stenhårda på att inte låta några kommersiella varumärken sponsra eller branda dem såvida inte varumärket har en direkt koppling till vad de sysslar
med. ”När jag jobbade i London och runtom i Europa så tröttnade jag på att limitera konstnärerna för
att sälja energidryck eller sneakers. Konsten måste vara fri! Det var en grundläggande sak vi satte från
början, att konstnärerna gör vad dom vill, och även om det ibland ställt till problem med till exempel bygglov, så visar vi aldrig skisser i förväg på vad konstnärerna ska måla. Artscape värnar alltid om den konstnärliga friheten och sätter alltid konstnären i första rummet”, avslutar Daniel.

Över 200 stora konstverk

Sedan starten 2014 har över 200 konstverk i 40 kommuner runt om i Sverige skapats. Och 2023 var det Vänersborgs tur. Läs mer om hur ”Viskleken blev till väggkonst”. Så gick det till när de nio väggarna i Vänersborg förvandlades till konstverk.

Skrolla till toppen av sidan