Sedan några månader tillbaka är Beatrice Karlsson ny stadskärneutvecklare i Vänersborg. Med bakgrund inom marknadsföring och erfarenhet från kommunal utveckling i Vara kliver hon in i en nyskapad roll som handlar om både strategi och vardag – och om att få stadskärnans olika delar att hänga ihop.
När vi träffar Beatrice Karlsson utanför kommunhuset är det strålande sol och Vänersborg visar upp sig från sin allra bästa sida. Vi tar en promenad in till gågatan där uteserveringarna är fulla med vårglada vänersborgare. Beatrice berättar att hennes väg till den här nyskapade rollen som stadskärneutvecklare började i Vara kommun, där hon från början arbetade med marknadsföring, men så småningom även fick upp ögonen för stadsutveckling och näringslivsfrågor. ”Det var näringslivschefen i Vara som inspirerade mig och när möjligheten dök upp att få arbeta mer strategiskt med utveckling så tackade jag självklart ja”, berättar Beatrice. ”Jag kanske inte hade den typiska bakgrunden då, men jag fick förtroendet – och det har lett mig vidare till platsutveckling, vilket jag är väldigt glad för.”
För att vi ska lyckas behöver vi göra det tillsammans. Ingen kan vänta på att någon annan ska lösa det, utan vi behöver göra resan ihop.
En roll som formas efterhand
Eftersom rollen som stadskärneutvecklare är helt ny i Vänersborg har den första tiden handlat mycket om att lyssna in, bygga relationer och förstå stadens unika förutsättningar, förklarar Beatrice. ”Olika aktörer har rådighet över olika delar – helheten äger vi tillsammans. De städer som lyckas bäst är de som hittar ett gemensamt sätt att ta sig an utvecklingen. Och som relativt ny i stan kan jag ställa frågor och se saker med nya ögon, vilket kan vara en fördel”, fortsätter hon när vi svänger in på Fängelsegränd och vidare förbi Sellbergska huset på Residensgatan.
Små detaljer och stora visioner
För Beatrice rör sig arbetet mellan små, konkreta insatser i vardagen och de riktigt långsiktiga utvecklingsprojekten. Just nu handlar arbetet om att hitta gemensamma arbetssätt framåt, där alla bidrar och tar ansvar för olika delar. ”På sikt skulle det exempelvis kunna landa i att kommunen, handlarna och fastighetsägarna tar fram gemensamma handlingsplaner eller andra verktyg som gör centrum levande året runt”, berättar Beatrice. Hon lyfter särskilt värdet av det personliga mötet och de verksamheter som har hittat sin egen grej. ”Jag älskar det personliga här, att man blir sedd när man går in i en butik. Det, tillsammans med det som är unikt lokalt är våra absoluta styrkor och något som är svårt att ersätta med digital handel.”
Tillsammans för framtiden
Målet är en stadskärna som är levande året runt, där både invånare och besökare vill vistas. Men för att nå dit krävs uthållighet och att alla hjälps åt. ”För att vi ska lyckas behöver vi göra det tillsammans. Ingen kan vänta på att någon annan ska lösa det, utan vi behöver göra resan ihop. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och bidra till utvecklingen av vår fina stadskärna här i Vänersborg”, avslutar Beatrice innan vi skiljs åt utanför kommunhuset efter en mysig runda på stan.
