När du kontaktar vår felanmälan finns det ärenden som vi tar betalt för. Vi går då efter Sveriges Allmännyttas pristabell. Allt kan man ju inte fixa själv och vi vill absolut inte att du som hyresgäst utsätter dig för några risker. Men för att du ska slippa onödiga utgifter ger vi dig här tips på sådant som du enkelt kan fixa själv:
Om strömmen har gått
Kontrollera säkringarna. Tryck upp reglaget om någon av säkringarna har gått eller byt trasiga proppsäkringar.
Om en lampa inte lyser
Byt ut trasiga glödlampor, lysrör och glimtändare. Se till att du står på en stadig stol eller stege om det är en taklampa.
Om det rinner dåligt eller är stopp i duschen
Lyft på silen (locket till golvbrunnen) och gör ren golvbrunnen. Det brukar samlas mycket hår i duschavloppet så ta för vana att städa ur golvbrunnen efter dig.
Om det rinner dåligt eller är stopp i handfatet
Spola lite vatten i handfatet och se om det släpper. Gör det inte det kan du behöva peta och rensa med något smalt i vattenlåset och röret för att få bort all smuts.
Om dörr- eller skåpshandtag sitter löst
Testa att dra åt skruvarna med en skruvmejsel.
Om det är mörkt i kylskåpet, frysen, ugnen eller spisfläkten
Under de genomskinliga plastkåporna sitter lampor som du kan behöva byta. Snäpp loss kåpan och ta ut lampan. Beroende på fabrikat kan det vara olika lampor. Ett tips är att ta med den trasiga lampan till affären så att du får rätt lampa.
Om det luktar stekos eller är dåligt drag i spisfläkten
Eftersom os och matfett fastnar i fläktfiltret är det bra att ha för vana att göra rent fläkten ibland. Snäpp loss filtret och diska det med vanligt diskmedel. Låt torka och sätt sedan tillbaka.
Om vattnet rinner dåligt eller om det är stopp i diskhon
Fett stelnar och sätter igen rören så skrapa av matrester från tallriken i soporna innan du diskar och häll aldrig ner stekfett i diskhon. Om det har blivit stopp kan du först testa att spola med varmt vatten och se om det släpper. Gör det inte det kan du behöva använda ett propplösande medel.