I år har det sålts fler biljetter till kulturfestivalen Subkult än under rekordåret 2022. Med årets line-up, som inkluderar både svenska och internationella artister som NVN Nation, Noice, Familjen, Lastkaj 14, Mimikry och Charta 77, är det kanske inte konstigt att biljetterna går åt. Har du inte köpt biljett till årets kanske härligaste folkparksupplevelse än, så är det hög tid att göra det nu!
Subkult arrangerades för första gången under två dagar i Trollhättans Folkets Park 2016. Men sedan ett par år tillbaka har vi vänersborgare haft turen att få ha denna fantastiska festival i Dalaborgsparken under tre dagar varje sommar. Inför årets upplaga passade vi på att träffa Subkults grundare och festivalgeneral Mirre Sennehed för att prata om musikens betydelse, hennes kärlek till svensk folkparkskultur, vikten av solidaritet, tillgänglighet och inkludering.
Vägra festivaldöden!
”Emmaboda, Sweden Rock, Hultsfred och framför allt Arvika är festivaler som jag alltid åkt på”, säger Mirre. ”För mig har de varit en otroligt viktig del av min musikaliska erfarenhet. Särskilt Arvikafestivalen har betytt mycket för mig och min personliga utveckling. Den var som en fristad för mig. Det var här som jag varje år träffade mina vänner från andra städer och länder. Hela den sociala strukturen bara sprack när de lade ner”. Våren 2014 startade Mirre den ideella föreningen Subvox och skrev en projektplan med visionen att fylla tomrummet efter Arvikafestivalen. ”Och 2016 hade vi premiär för Subkult i Trollhättan.”
Kärleken till folkparkerna
Mirre berättar att hon under några år växte upp på sin morfars gamla gård i Kisa och det var när hon bodde där som hon upplevde folkparkskulturen för första gången. Det var kärlek vid första ögonkastet. ”Jag älskar folkparkskonceptet. Dessa parker är en jätteviktig del i svensk kulturhistoria och jag förstår inte varför fler kommuner inte väljer att bevara och rusta upp dem. Det är en perfekt evenemangsplats. Och det är utomhus. Allting ska ju vara inomhus nuförtiden. Dalaborgsparken i Vänersborg, med campingen nedanför, är helt fantastisk!”
En fristad för alla
Subkults ambition är att bli Sveriges mest tillgängliga och öppensinnade festival, som aktivt ifrågasätter samhällets normer kring hur människor bör se ut, tänka eller vara. ”Subkults hjärta vilar på tillgänglighet, ödmjukhet och inkludering. Alla ska få vara den de är, oavsett vilken kropp, sexualitet eller bakgrund man har”, säger Mirre. ”Subkult är en fristad. Du kan komma dit och se ut precis hur du vill. Hiphoppare, svennebanan, goth eller punkare… Det spelar ingen roll. Alla är välkomna. Du behöver inte ens ha koll på vad subkulturer är för något.”
Från Australien till Vänersborg
”Vi är en liten festival med ett stort nätverk som lyckats etablera Subkult på världskartan. Vi har lockat både besökare och artister från hela världen att besöka oss. Första året vi körde var den första personen som kom, på torsdagen innan vi öppnade, en kille som heter Steven. Han hade hört talas om Subkult två veckor innan och tog sig hit från New Jersey!”, berättar Mirre. ”Efter honom kom en minibuss med tyskar.” Mirre förklarar att hon alltid sprungit runt på festivaler och event och pratat med alla och envar. Så när Subkult skulle promotas åkte hon till Tyskland på konserter och delade ut flyers. ”Vi jobbade också mycket med ambassadörer, youtube-kändisar inom olika subkulturer, som fick fribiljetter med hotellövernattning och som berättade om Subkult för sina följare.” Och ryktet om festivalen spred sig långt. ”För sex år sedan hade vi en kille som åkte ända från Australien bara för att gå på Subkult. Det är ascoolt, men det hade också varit roligt om vi fick se fler vänersborgare på festivalen.”
Tillgänglighet och öppenhet
”Ett år hade vi fler personer som satt i permobil än vad de hade på Way Out West. Men vi kan inte göra allting med den fysiska tillgängligheten, däremot kan vi göra det med bemötandet”, förklarar Mirre. ”Våra biljetter är också ganska billiga med tanke på vad man får. Femton band kostar 695 kr per dag om du är vuxen. Pensionärer samt barn under 14 år i målsmans sällskap, går in helt gratis. En barnfamilj vill kanske inte lägga flera hundralappar på biljett till ett barn som inte bryr sig om musiken ändå. Nu blir det en möjlighet att gå med hela familjen”, avslutar Mirre och säger att hon hoppas att få se många av Vänersborgsbostäders hyresgäster på festivalen den 27–29 juni i sommar.
Föreläsare, författare och ”Bokstavsbarn”
Förutom att vara festivalgeneral, arbetar Mirre Sennehed heltid som produktionssamordnare på Lisebergs livescener. Hon är även författare och har precis släppt sin fjärde bok ”Bokstavsbarn”. Hon åker också land och rike runt och föreläser om hur det var för henne att växa upp med ADHD, hur hon lyckats ta sig ur psykisk ohälsa och nå sina drömmar. Hon hoppas kunna förändra förlegade attityder och vara den förebild som hon själv saknade som barn, då det sällan talades om kvinnliga entreprenörer (eller kvinnor överhuvudtaget) med ADHD.