Det är alltid mycket att tänka på när man ska byta bostad. Här får du svar på de vanligaste frågorna vi brukar få i samband med inflyttning. Tänk på att det alltid är bra att vara ute i god tid när du till exempel ska flytta abonnemang.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Ja, du måste ha hemförsäkring när du bor hos oss. Vänersborgsbostäders försäkringar täcker inte dina förluster av bohag eller andra personliga tillhörigheter i händelse av olycka. Är du eller någon i familjen vållande till brand eller annan skada i lägenheten eller fastigheten kan du bli ersättningsskyldig. Kontakta ditt försäkringsbolag redan idag och teckna en hemförsäkring om du inte redan har en.
Lägenhetsbesiktning
I samband med att den tidigare hyresgästen flyttar ut görs en besiktning av lägenheten. Du bör vid inflyttning gå igenom lägenheten och kontrollera mot det besiktningsprotokoll du får vid nyckelhämtning. Om du skulle upptäcka något som inte står med i protokollet måste du senast åtta dagar från inflyttningsdagen anmäla det till oss. Gör du inte det kan du själv bli ersättningsskyldig när du flyttar.
Hur sätter jag i gång elen?
Senast tio dagar före inflyttning ska du anmäla din flytt till Vattenfall, som är nätbolaget i Vänersborg, så att strömmen är på när du flyttar in i lägenheten. Till dem ska ange datum för inflyttning och den nya lägenhetens anläggnings-ID, alternativt namn på föregående hyresgäst. Du får den uppgiften av oss i samband med signering av ditt kontrakt.
Hur gör jag adressändring?
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Detta gör du enklast på skatteverket.se. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men för att få eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring på adressandring.se eller på tel. 0771-97 98 99.
När kan jag flytta in?
Du får tillgång till din nya lägenhet första vardagen i månaden. Du blir uppringd av kundcenter när nyckeln finns att hämta på Torpavägen 1 (för att kvittera ut dina nycklar så ser vi i första hand att du legitimerar dig via BankID). Vid detta tillfälle får du även ett inflyttningskit med bra information. Om du bor i Frändefors, Brålanda eller på Onsjö, så kommer du bli kontaktad av din kvartersvärd, som du får din nyckel av.
Finns det brandvarnare i lägenheten?
Ja, vi har utrustat alla lägenheter med brandvarnare. Glöm inte kontrollera att din brandvarnare fungerar. För att testa den måste den sitta på plats. Om den inte fungerar gör du en felanmälan via Mina sidor. På skyddadigmotbrand.se kan du anmäla dig till en sms-tjänst som påminner dig om att kontrollera brandvarnare.
Ställ dig i bostadskön på nytt
När du skriver kontrakt på en lägenhet nollställs din kötid. Vill du anmäla dig på nytt i bostadskön måste du återaktivera dig på Mina sidor eller kontakta Uthyrningen. Vid godkännande av lägenhet så nollställs poängen. Om man är två på kontraktet, så nollställs bådas poäng. Här hittar du vår Uthyrningspolicy.
Kan jag köra ända fram till min port vid inflyttningen?
Våra gårdar är bilfria, men det är tillåtet att köra fram till porten vid i- och urlastning. Vi har inga tillstånd att dela ut för detta, så lämna aldrig bilen under längre stunder för då finns risken att vaktbolaget bötfäller. Om de däremot ser att du är aktiv och bär in eller ut så är det aldrig några problem. I vissa av våra bostadsområden finns det bommar uppsatta. Hör med din fastighetsvärd om lägenhetsnyckeln passar i bommen, annars ber du om hjälp för att få den upplåst. Du får kontaktuppgifterna till fastighetsvärden i samband med att du hämtar din nyckel.
Hur fungerar det med TV och bredband?
Hos oss har du tillgång till ett grundutbud av tv-kanaler, som varierar lite beroende på var i vårt bestånd du bor. Som boende hos Vänersborgsbostäder kan du också glädja dig åt att vi har uppgraderat våra fastigheter med Öppen Fiber.
När det gäller bredband så levereras bredbandet via Öppen Fiber. Det innebär att du får tillgång till marknadens snabbaste bredband, fler tv-kanaler att välja mellan och telefoni via bredbandet. Här hittar du mer information om både TV och bredband.
Vad får jag lov att spika upp på väggen?
Generellt gäller att det maximala borrdjupet i både väggar och tak är 35 mm för att inte riskera att punktera husets tätskikt. Inga hål får tas i tak eller väggar i badrummen utan att i så fall först kontakta Vänersborgsbostäder.
Var kan jag slänga mina kartonger och annat skräp?
Allt som går att återvinna ska sorteras, exempelvis kartong, plast eller metall, i våra återvinningsstationer runt om i kommunen. På kommunens hemsida kan du hitta din närmsta återvinningsstation.
Får jag lov att fira min flytt med en inflyttningsfest?
Glada tillfällen ska så klart firas. Tänk på att dina grannar kan ha en annan toleransnivå än vad du själv har och visa hänsyn, särskilt mellan klockan 22.00 och 07.00. Prata med dina grannar i förväg om du ska ha en fest. Det är ofta ett smidigt sätt att öka förståelsen för varandra.
Hur betalar jag hyran?
Hyran ska alltid betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. På Mina sidor kan
du alltid se dina hyresavier, med information om hyresbelopp, OCR-nummer och bankgironummer. Här finns allt du behöver veta om hyra, e-faktura, autogiro med mera.